Miniony rok był bardzo pracowity w historii zabytkowej Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, która przewiozła aż 17095 pasażerów co jest rekordem w historii reaktywowanej w 2008 roku kolei. Przypomnijmy tylko, że w pierwszym sezonie kolej kursowała zaledwie do Bonina i przewiozła 700 osób. W 2022 roku Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej uruchomiło ponad 100 par pociągów, w tym 70 prowadzonych trakcją parową na linii Koszalin-Rosnowo, które przejechały łącznie ponad 4200 km! Koszalińska KW kursuje całorocznie, pierwszy raz wyjechała na szlak pod koniec stycznia z grupą niemieckich pasjonatów kolejnictwa, natomiast pierwszy ogólnodostępny pociąg z pasażerami wyruszył z okazji 30. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 30 stycznia 2022 roku. Początek roku wykorzystaliśmy również do intensywnych prac remontowych na szlaku kolejowym tak, aby jak najlepiej przygotować infrastrukturę techniczną do obsługi wzmożonego ruchu pasażerskiego w ciągu sezonu letniego. W marcu zakończyliśmy niezwykle ważną operację przewożenia do Koszalina zabytkowego parowozu Tx7-3502, zbudowanego w 1927 roku przez stocznię Vulcan-Werke A.G. Stettin (Szczecin). Dzięki podpisaniu 30-letniej umowy użyczenia pomiędzy Muzeum Narodowym w Szczecinie a Towarzystwem Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej nasze Towarzystwo wzbogaciło się również o zabytkowy wagon osobowy Bxhpi zbudowany na  podwoziu poniemieckiego wagonu osobowego z początków XX wieku. Po 20 latach przerwy, po przeglądzie wagon został włączony do składu pociągu specjalnego, który – na zamówienie miłośników kolei – wyruszył już 12 marca z Koszalina do Rosnowa.
TKKW otrzymało również wagon turystyczny zbudowany na bazie dwuosiowej węglarki a także 2 czteroosiowe podwozia wagonów. Oba wykorzystane zostaną do budowy na ich bazie wagonów pasażerskich, których brak odczuwa Koszalińska Kolej Wąskotorowa.

Pod koniec kwietnia w Koszalinie pojawił się kolejny zabytkowy tabor pozyskany przez Towarzystwo. To zabytkowy parowóz Px48 3908 (rok produkcji 1953) oraz dwie węglarki (prawdopodobnie wyprodukowane w 1900 roku). Tabor przez 33 lata był eksponowany jako pomnik w Szczecinku, w okolicach wiaduktu drogowego. Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej od dawna starało się ozdyskać parowóz, który przez wiele lat pracował na kolei w Koszalinie i był mocno związany z tutejszą lokomotywownią. TKKW planuje remont maszyny oraz wagonów i włączenie ich do zbioru czynnego taboru eksploatowanego w Koszalinie.

 Sezon turystyczny rozpoczęliśmy od tradycyjnej majówki z wąskotorówką w dniach 30 kwietnia-3 maja. W tych dniach kursowały zarówno pociągi z parowozem jak i trakcja spalinowa. Przewieźliśmy rekordową liczbę pasażerów i równie imponującą grupę rowerzystów. A propos miłośników dwóch kółek. Wiosną 2022 roku Koszalińska Kolej Wąskotorowa otrzymała z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego certyfikat poświadczający, że jest to Miejsce Przyjazne Rowerzystom. Chyba nie ma wątpliwości, że tak jest bo w ciągu 16 lat kursowania przewieźliśmy ponad 6 tys. rowerzystów!

W połowie maja jak zwykle obiekty Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej były otwarte dla wszystkich zwiedzających w ramach Nocy Muzeów. Tego dnia odwiedziły nas setki gości, uruchomiliśmy również 2 pociągi specjalne do Rosnowa, (w tym pociąg nocny!) oraz kilkanaście kursów na trasie lokomotywownia-dworzec wąskotorowy.

Czerwiec rozpoczął się jak zwykle pod znakiem imprez związanych z Dniem Dziecka na który zaprosiliśmy wszystkich chętnych do Rosnowa. Wydarzenie zorganizowaliśmy wspólnie z Radą Osiedla Rosnowo a przy okazji ustanowiliśmy kolejny rekord frekwencji: 800 pasażerów w ciągu dwóch dni! W lipcu i sierpniu Koszalińska Kolej Wąskotorowa kursowała według wakacyjnego rozkładu jazdy, czyli od środy do niedzieli, w co drugi weekend z trakcją parową w postaci zabytkowego parowozu Px48 3901 “Zosia”. Co ciekawe, w czerwcu, równolegle z kursami pociągów do Rosnowa, przeprowadziliśmy remont torowiska w okolicach wsi Manowo i to bez przerywania kursów pociągów planowych!

Niezależnie od pociągów rozkładowych, w ciągu całego roku są uruchamiane składy na życzenie. W 2022 roku kilkukrotnie gościliśmy miłośników kolei z Niemiec, wiosną odbyła się u nas duża impreza “Marzec z towosem” a latem zorganizowaliśmy wycieczkę dla Gminy Bobolice. W listopadzie, z okazji 124. rocznicy uruchomienia Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej odbył się przejazd do Rosnowa a pod koniec miesiąca Dzień Kolejarza z fotostopami i przejazdem pociągu specjalnego.

10 grudnia po raz ostatni w ubiegłym roku na szlak wyruszył pociąg z pasażerami i gościem specjalnym, którym był…święty Mikołaj. W ten sposób uczciliśmy tradycyjne Mikołajki, podczas których nie zabrakło niespodzianek oraz sympatycznych upominków dla wszystkich pasażerów.

2022 rok był też sezonem licznych remontów; w minionym roku Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej wyremontowało 800 metrów torowiska, zakończył się remont wagonu brankard a także lokomotywy Lxd2 476, która wróciła do normalnej służby. Jednocześnie rozpoczął się remont zabytkowego wagonu osobowego Bxhpi, pozyskanego w marcu ze skansenu w Gryficach.  W 2022 roku w ramach tak zwanego 1% Towarzystwo otrzymało 17 891,97 zł, fundusze zostały w całości przeznaczone m.in. na sfinansowanie części kosztów remontu torowiska w Boninie i wykorzystane na zakup podkładów. W warsztatach w Koszalinie trwał remont parowozu Px48 1911 dla  Rogowskiej Kolei Wąskotorowej. Nasze plany inwestycyjne na 2023 rok przewidują remont aż 1800 metrów torowiska w 5 miejscach na szlaku Koszalin-Rosnowo a także remonty 4 rozjazdów na terenie Koszalina. Warto podkreślić, że podczas prac szeroko wykorzystujemy normalnotorowe wagony szutrówki z kruszywem, które przewożone są na transporterach wąskotorowych na miejsce budowy.  W  bieżącym roku, za sprawą zmienionych przepisów podatkowych podatnicy mogą przekazać 1,5 % podatku PIT. Nasz KRS: 0000244589

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *